Hoppa till innehåll

Sömn Och Drömmar


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 199
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag har haft Lucid dreams.

Jag har haft Sleep paralysis, som tur utan hallucinationer. :cry:

 

Jag var inne i det för ett par månader sedan, när jag såg hemsidan LD4ALL

Det räckte med att läsa guiden om drömmar så började drömma ganska ofta.

Efter ett tag tröttnade jag dock. :zzz:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om drömmar och liknande.

 

-Har du haft några märkvärdiga drömmar som du vill berätta om?

 

-Har du klardrömt (haft en s.k. luciddröm)? Detta är när du i en dröm vet att du drömmer och kan kontrollera det som händer i drömmen/det du drömmer om.

 

-När du vaknar kan det hända att du är förlamad (inte kan röra på någon del av kroppen) och du kanske börjar få hallucinationer. Detta kallas sömnparalys och man kort sagt säga att det är när du vaknar men din hjärna fortfarande är i drömläge (att du inte kan röra på dig är hjärnans verk och detta är så att du inte ska agera ut drömmar). Har detta hänt dig?

 

Du kan skriva andra konstiga saker som hänt dig när du har sovit (btw, det heter väl sovit och inte sovt?) eller precis innan/efter.

 

EDIT: För de som vill ha lite info om det hela har en kille på facepunch skapat en intressant tråd:

http://www.facepunch.com/showthread.php?t=940989

1. Nej, kommer aldrig ihåg några drömmar fast det känns som att jag aldrig drömmer.

 

2. Ca 2-4 gånger.

 

3. Nej.

 

Jag brukar hoppa ner på golvet i sömnen ibland , ganska jobbigt :( .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag brukar försöka med LD's, och har några frågor:

 

 

1. Jag brukar träna på tekniken "MILD", och varje gång händer det en läskig sak innan jag somnar. Medans jag utför tekniken så brukar det bli vitt för ögonen, det brusar i öronen och jag blir lite yr. Det känns ungefär som att man ska svimma. Men om jag öppnar ögonen så försvinner allt. Jag vet att jag inte drömmer då, jag har testad att göra "Reality Checks" under tiden.

 

Ibland känns det som att det börjar trycka på bröstet, men det känns ändå nästan som att jag typ "svävar" eller något liknande. Det är svårt att förklara!

 

Någon som varit med om något liknande eller som vet vad det är?

 

 

2. Kan det hända något farligt under tiden man är inne i en LD, eller är det helt ofarligt?

 

 

OnT: Nej, jag har inte haft några speciella drömmar som jag kommer på nu...

Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror du är på väg in i sömnparalys. Det kan vara äckligt men det är inget farligt.

 

LDs är lika farliga som vanliga drömmar, inte farliga alls.

Kan du förklara vad sömnparalys är för något? Skulle gärna vilja veta innan jag går och lägger mig i natt. :D

 

EDIT: Om jag är på väg in i sömnparalys, är jag då ett spel närmare en LD, eller är det något helt annat?

 

EDIT2: Läste på Wikipedia. Fan vad äckligt och hamna i hallucination, vilket man lätt verkar kunna göra om man hamnar i sömnparalys.. Vet inte om jag vill fortsätta då, det skulle vara väldigt läskigt.. Och att det känns som att man inte kan andas.

Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade en väldigt skum dröm för ett antal dagar sen, antagligen var det en lucid dröm som jag aldrig tyvär uppfattade att jag drömde i utan trodde jag var vaken. :(

 

Jag klev upp som vanligt och fikade, sen gick jag och duschade, men efter det så skulle jag hänga upp handduken, o då hängde jag den på dörren. Sen upplevde jag det igen helt plötsligt utan att tänka på att jag drömt om det för säkert 30 minuter sen. Men denna gång när jag skulle hänga upp handduken så märkte jag att saken man hänger den på är trasig sen typ nån månad sen. Då kom jag på att jag nyss drömt om samma sak. xD Var jävligt obehagligt som nån slags "Deja Vu". xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan du förklara vad sömnparalys är för något? Skulle gärna vilja veta innan jag går och lägger mig i natt. :D

 

EDIT: Om jag är på väg in i sömnparalys, är jag då ett spel närmare en LD, eller är det något helt annat?

 

EDIT2: Läste på Wikipedia. Fan vad äckligt och hamna i hallucination, vilket man lätt verkar kunna göra om man hamnar i sömnparalys.. Vet inte om jag vill fortsätta då, det skulle vara väldigt läskigt.. Och att det känns som att man inte kan andas.

Sömnparalys är en sak som händer varje natt när vi sover. Det är att hjärnan kopplas bort ifrån kroppen så du inte kan röra dig. Att vara vaken medans detta händer kan vara läskigt för man kan tro att man inte kan andas eller liknande.

 

Det måste inte nödvändigtvis innebära att du är påväg in i LD. Ifall du är rädd för det kommer du inte somna och inte få nån LD i alla fall.

 

Jag har haft hallucinationer relaterat till drömmar/sömn, "hypnagogic hallucinations". Inte alls läskigt.

Ni vet om man blundar på kvällen kan man ibland se färger som liksom flyger runt? Om man är vaken länge nog blir de färgerna till bilder, sedan till film, och sedan hoppar man in i filmen. Det är WILD och bilderna/filmen är hypnagogic hallucinations.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...