Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA

Rekommendera inlägg

5. Man kan inte motbevisa sånt som inte ens har bevis.

Ni har inga bevis alls på hans existens, och ändå vill ni att vi ska ge ER bevis på att han INTE finns?

Enligt religiösa så finns det gott om bevis. När man tror på en allsmäktig och allsvetande gud så är inget särskilt svårt att bevisa. Om vi utgår från att Big Bang skapade universum, hur kan man vara säker på att Gud inte skapade Big Bang? Eller att Gud inte influerar och "hjälper" forskare att komma fram till sina resultat?

 

Kort sagt; om Gud är allsmäktig, allsvetande, alltid har funnits och kommer alltid att finnas så kan alla bevis mot guds existens besvaras med "God did it"

 

Det är faktiskt sant.

Men man kan ju lika gärna säga, Jag gjorde det.

Jag har inte bevis att jag inte gjorde det, men du har inte motbevis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Kort sagt; om Gud är allsmäktig, allsvetande, alltid har funnits och kommer alltid att finnas så kan alla bevis mot guds existens besvaras med "God did it"

EXAKT! Det var mycket smart sagt och det är också anledningen till varför det inte är lönt att diskutera guds existens.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

EXAKT! Det var mycket smart sagt och det är också anledningen till varför det inte är lönt att diskutera guds existens.

Finns inget som inte är lönt att diskutera imo. Man diskuterar för att dela med sig och ta del av andras tankar och en diskussion blir inte "misslyckad" bara för att den ena inte lyckas övertyga den andra.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns inget som inte är lönt att diskutera imo. Man diskuterar för att dela med sig och ta del av andras tankar och en diskussion blir inte "misslyckad" bara för att den ena inte lyckas övertyga den andra.

Jag håller med om att diskussioner där ingen övertygar den andra kan vara lärorika. Jag är däremot inte lika optimistisk till diskussioner som inte leder någonstans alls. Detta är något som är helt och hållet individuellt (enlgt mig iaf) och eftersom det inte finns en absolut sanning kan argument som den ena verkar vara vettiga den andra tycka var idiotiska.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast det händer ju i princip aldrig att den ena parten övertygar den andra att byta åsikt. Inte i någon diskussion vi har haft här i alla fall! När man väl har bestämt sig för en åsikt så skall det mycket till för att man skall byta. Särskilt till en som är helt eller nästan helt motsatt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort sagt; om Gud är allsmäktig, allsvetande, alltid har funnits och kommer alltid att finnas så kan alla bevis mot guds existens besvaras med "God did it"

EXAKT! Det var mycket smart sagt och det är också anledningen till varför det inte är lönt att diskutera guds existens.

 

Nej det kan jag förvisso hålla med om, ett annat intressant ämne under rubriken "gud" är: Är gud värd att tillbe/följa/whatever?"
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet att gud låter helt osanolikt för många men jag som själv är kristen tror på vad jag tror på. En fråga som jag gärna ställer till folk är.

 

 

VARFÖR ÄR DET VI SOM SKA BEVISA ATT GUD FINNS OCH INTE NI SOM SKA BEVISA ATT HAN INTE FINNS!?!?!?!?

Det kallas bevisbörda.

Det som inte kan bevisas ska, såvidare det inte har goda logiska och sannolika grunder, avfärdas som skitsnack.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Han sägs bo i himlen? Right?

Hur många gånger har du inte åkt flygplan och inte sett denne 'Gud'

 

=I bibeln står det att han bor i sjunde himmelen och det är en annan divesion.

 

 

 

2. Han sägs vara allsmäktig?

Kan Gud göra en lampa så varm att inte ens han kan hålla den? = Ja då det kan han vell om han är allsmäktig.

2b. Om Gud är så allsmäktig, kan han inte visa sig iaf en gång? = Det förklarade jag innan. Det skulle vara som en muta mer än en fri vilja att fälja honom.

 

3. Har du sett Gud? Har du pratat, skrivit eller känt honom?

Om han är överallt borde du väl också kunna se honom, jag ser honom inte, och jag tror inte på det som inte är tydligt för iaf något av våra sinnen. = Det är svårt att förklara men man hör om folk som har sett honom och jag har personligen inte sett honom (EN)

 

4. Varför är Gud en ond person?

Jag menar, han ger oss tankar till att ta självmord, han ger folk viljan att mörda en oskyldig unge sen dumpa barnet och käka pizza efteråt. = INTE GUD! Det ät Satan som ger dom tankarna enligt bibeln!

 

5. Man kan inte motbevisa sånt som inte ens har bevis.

Ni har inga bevis alls på hans existens, och ändå vill ni att vi ska ge ER bevis på att han INTE finns?

Jag har flera bevis, kolla upp i hilmen, ser du någon som kollar på dig?

Hoppa ner från ett hus, fångar någon dig?

Om Gud nu är i himlen, är det någon annan Gud som kollar på honom från Galaxen? =

 

Jag är ingen gud så jag vet inte men som jag sa på fråga ett så bor han i sjunde himmelen som befiner sig i en annan division. Och nej det finns bara en gud. Det om att om man hoppar ner från ett hus har jag också svar på. I bibeln sa Satan till Jesus att hoppa ner för ett berg för Gud skulle fånga honom. Då sa Jesus! Nej Satan! Gud ska sätta prövningar på människan och människan ska inte sätta prövningar på han. För han har gett oss ett förstånd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...