CHORDAZBA Skrivet 5 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juli 2010 Det är lätt att kritisera religion när man sitter i mysiga säkra Sverige.Inte alls, när jag sa för första gången att jag var ateist till mina nära och kära så slutade kanske hälften av alla jag känner prata med mig, några var till och med släktingar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 5 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juli 2010 Det är lätt att kritisera religion när man sitter i mysiga säkra Sverige.Inte alls, när jag sa för första gången att jag var ateist till mina nära och kära så slutade kanske hälften av alla jag känner prata med mig, några var till och med släktingar. Man behöver inte kritisera religion för att man är ateist. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
NUKE Skrivet 5 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juli 2010 Själv tycker jag att det är fel att Iran håller på såhär. Det är därför jag inte tror på någon Gud. :sorcerer: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 5 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juli 2010 Man behöver inte kritisera religion för att man är ateist.Bra att du sa det, för jag var lite osäker över mina skyldigheter som ateist. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 5 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juli 2010 Själv tycker jag att det är fel att Iran håller på såhär. Det är därför jag inte tror på någon Gud. :sorcerer:"Det är fel att iran håller på." => "Jag tror inte på gud.". Hur får du ihop den där implikationen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 6 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Juli 2010 Inte alls, när jag sa för första gången att jag var ateist till mina nära och kära så slutade kanske hälften av alla jag känner prata med mig, några var till och med släktingar. Faktumet att du har efterblivna nära och kära är inte relevant i sammanhanget. Det ÄR jävligt lätt för de allra flesta att sitta i trygga väst och kritisera religion, eftersom man inte behöver det stöd som den ger många. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CHORDAZBA Skrivet 6 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Juli 2010 Inte alls, när jag sa för första gången att jag var ateist till mina nära och kära så slutade kanske hälften av alla jag känner prata med mig, några var till och med släktingar. Faktumet att du har efterblivna nära och kära är inte relevant i sammanhanget. Det ÄR jävligt lätt för de allra flesta att sitta i trygga väst och kritisera religion, eftersom man inte behöver det stöd som den ger många. Var försiktig med vad du säger, gör inte detta personligt.Mina "nära och kära" är inte efterblivna, dom tror bara på Gud. Jag kritiserar inte religion, men jag skyller på religion. Jag har respekt till vad folk tror på och vem dom tror på, men när det förstör mitt land så blir jag sur. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Musten Skrivet 6 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Juli 2010 (redigerat) Men även den kunskapen vägrar de ju erkänna eftersom att de tror blint på religionen, att det är dom som lever rätt och moraliskt och att alla andra är syndare och hädare som ska brinna i helvetet. Att ett samhälle utan Gud skulle vara ett samhälle utan moral och att vi skulle gå under utan religion. Det är såna tankar som har indoktrinerats i dom och alla som inte håller med är ett hot mot deras idyll. De vägrar ju acceptera någonting annat än Gud, paradiset och helvetet som sanning och försvarar den med aggressivitet och ologiska argument. Givetvis, men de föds ju inte förnekande, utan det är något de lär sig (alt. indoktrineras). I vilket fall så har de bristande kunskap om situationen i världen och verkligheten. @ Ryssfemman: Religionen är i detta fall en stark bidragande faktor, det går inte att förneka. I västvärlden (som inte har något som helst med tråden att göra och som jag inte tänker fördjupa mig på) finns många problem och andra bidragande faktorer till dem. Hur kan det vara regeringens fel? de har också regler de måste spela efter, vi lever i ett samhälle (på globalt plan i alla länder) där vi har lyckats ge samhällsetablissemanget i sig själv ett eget liv och där människor styrs och korrigeras helt utan att någon människa aktivt tar dessa beslut. Alla världens regeringar är företag som drivs av de exakt samma mekanismer som alla andra företag, ska du klaga på Irans regering kan du lika gärna klaga på macdonalds eller Knuts korvkiosk. @ CHORDAZBA: Nähä, skit i att ge mig ett exempel då. :D Jag förstår inte hur man kan blanda in religion när det är så att i Islam så har du inte rätt att ta någon annans liv så länge det är till självförsvar. Otrohetskonsekvenser väntar i livet efter, inte i denna enligt Islam.Det är inte ovanligt att i väst så händer det att män ofta misshandlar sina fruar också när dem har någon nära kontakt med en annan man. Btw, Guggo's inlägg ovanför mitt är värd att tänka på. Ja, men det är väldigt lätt att vända och vrida på vissa saker. Redigerat 6 Juli 2010 av HUMPPA Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rammus Skrivet 6 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Juli 2010 (redigerat) Läs här och se vad jag menar: http://existenz.se/out.php?id=25408 Hon skall alltså bli stenad till döds (torteras med lagom stora stenar) för att hon var otrogen sin man. Vad fan är det för jävla sätt att bestraffa någon på? Och varför gör ingen något åt det? Fyfan, iran, fyfan. <_< Haha! :cool: Äh, det är Iran Inte direkt så att man förväntar sig att dom ska sätta henne bakom galler. Utan i Iran ska man piska och kasta sten på folk. Hela det landet är ju inavel så skulle inte förvåna mig om folk är otrogna. EDIT: Skrev Irak istället för Iran, lol. Redigerat 6 Juli 2010 av ZnK Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 6 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Juli 2010 Var försiktig med vad du säger, Vad händer annars? Mina "nära och kära" är inte efterblivna, dom tror bara på Gud. Det finns många kristna som klarar av att tro på gud och acceptera att deras omgivning inte gör det. Trångsynta i alla fall. Jag kritiserar inte religion, men jag skyller på religion. Jag har respekt till vad folk tror på och vem dom tror på, men när det förstör mitt land så blir jag sur. Min poäng kvarstår, vad du än väljer att kalla det. När man sitter i rika väst så behöver man o(ftast inte) inte det stöd som religionen ger många. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CHORDAZBA Skrivet 6 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Juli 2010 Var försiktig med vad du säger,Vad händer annars? Jag skrev det, blinde fanskap. Gör inte detta personligt.Vill inte sitta och tjafsa med en jävel till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 6 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Juli 2010 Jag förstår inte hur man kan blanda in religion när det är så att i Islam så har du inte rätt att ta någon annans liv så länge det är till självförsvar. Otrohetskonsekvenser väntar i livet efter, inte i denna enligt Islam.jag skiter rent utsagt i vad islam har för värderingar, det är inte det som håller utvecklingen nere i mellanöstern. Religionens negativa faktor i detta sammanhanget är att det är en ideologi där man ska underkasta sig en auktoritet, vilket hindrar varje människas möjlighet att utvecklas och bidra till samhället och på så sätt drabbar det även alla som utövar religion i det området, och då dessa är en absolut majoritet skadar det även den minoritet som inte tror på samma religion/inte tror på någon religion alls. vidare så är inte religion någon bra verklighetsförklaring heller, då det är just en "tro", alltså en samling med stundom lösryckta gissningar och "hypoteser". i många religiösa texter läser man saker som t.ex. "solen gick upp" eller "han gjorde så". i stort sätt aldrig förklaras det varför han gjorde så, hur han tänkte, varför det som skedde skedde (möjligtvis att det finns en rationalisering i form av "gud sade/gjorde så). Kort och gott förklarar inte religion något så att det går att testa vidare det, utan ställer bara upp mängder av värderingsmallar som är ibland flera tusen år för gamla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.